2025. Május 5. Hétfő  Györgyi

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Jövőre kezdődhet el a vasútállomás és a buszpályaudvar összevont fejlesztése

Jövőre, 2023-ban kezdődhet el a kecskeméti vasútállomás és buszpályaudvar nagyszabású, összevont fejlesztése. Az ún. intermodális csomópont létrehozása megújítja az egész város tömegközlekedését. A projekt kormányzati szintű beruházásként, állami finanszírozásban valósulhat meg – hangzott el szerda este a témában tartott hunyadivárosi lakossági fórumon.

Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: az idei nyár végén kerülhet sor a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárás kiírására, majd a beérkezett ajánlatok alapján dönt a kormány a finanszírozásról. Ezt követően, 2023-ban indulhat el a tényleges kivitelezés – mondta a NIF vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy az ütemezésben jelentős bizonytalansági faktort jelent az ingatag világgazdasági és -politikai helyzet.

A beruházás keretében teljesen megújulhat a kecskeméti vasútállomás és a mellette lévő buszpályaudvar, valamint ezek környéke. A tervezés során a fő szempont az volt, hogy az utasok igényeit minél jobban kiszolgáló, környezetbarát, a műemléki épületeket megőrző, a parkolókapacitást nagyban bővítő csomópont jöjjön létre.

A vasútállomás épületét felújítanák, az előtte lévő tér és Katona József park is teljesen megújulna. Több helyen, összesen 200 autónak (P+R) és 200 kerékpárnak (B+R) elegendő parkolóhelyet alakítanának ki. A buszpályaudvar Bethlen körút felőli részét zöldfelülettel borítanák, így a Kuruc, majd Bethlen körutat összefüggő park határolja majd egészen a Ceglédi út leágazásáig. Több helyen elektromos töltőpontot telepítenek autók részére, és a környezetvédelem jegyében az esővizet is ciszternákba gyűjtenék, majd a park locsolására fordítanák.

Az új csomópontnak Kecskemét tömegközlekedésére is jelentős hatásai lennének, ezek közül a legfontosabb, hogy megszűnne a Széchenyi téri központi buszpályaudvar, ezzel jelentősen tehermentesítve a belváros közlekedését, hiszen jelenleg olyan buszoknak is be kell ide jönniük, amelyeknek egyébként nem lenne útjuk a városközpontba.

A hunyadivárosiakat legjobban érintő újdonság a vasúti sínek fölött átívelő gyalogos és kerékpáros híd lenne, amely a Katona József parkot a Hunyadivárossal kötné össze, nagyban javítva a városrész belvárossal való kapcsolatát. A hidat liftekkel is ellátják, így akadálymentes lesz a fel- és lejutás.

A lakossági fórum elején Öveges László főépítész felidézte, hogy az intermodális csomópont ötlete egészen 2008-ig nyúlik vissza. A tervek 2015-re elkészültek, azonban a MÁV-val végül nem sikerült megegyezni, így új koncepciót kellett kidolgozni. Ez elkészült, és miután minden érdekelt fél jóváhagyta, az idei évre összeálltak a részletes tervek.

Nyul Zoltán, a NIF vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy cége jelenleg tucatnyi hasonló csomóponton dolgozik az ország különböző városaiban, egy pedig már el is készült Kaposváron, és az eddigi tapasztalatok szerint beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A Hunyadi János Általános Iskolában tartott szerdai lakossági fórumot a városrész önkormányzati képviselője, Pászti András hirdette meg. A nagy érdeklődés mellett lezajlott, több mint 3 órán át tartó fórumon több önkormányzati képviselő és Falu György alpolgármester is részt vett.

A lakosság részéről számos kérdés és néhány javaslat is érkezett, utóbbiak közül a legfontosabb a híd vasútállomás felőli lejáratának áttervezése a lakatlan posta garázsok oldalába – ennek lehetőségét a NIF és a tervezők megvizsgálják.

Élő adás